TANKDOP LINKS OF RECHTS?

Waarom zit de tankdop bij de ene auto aan de rechterkant en bij de ander aan de linkerkant? Wordt er door iemand bepaald aan welke kant deze moet komen zodat het evenwicht aan de pomp wordt bewaakt? Of is daar geen regeling voor?

Aan welke kant je tankdop zit, heeft te maken met het verleden. In Europese landen wordt aan de rechterkant van de weg gereden, terwijl in andere landen ooit is bepaald dat er links gereden moet worden. In deze tijd waren er weinig benzinepompen en die stonden vaak aan de kant van het trottoir, dit betekende voor landen waar je rechts moet rijden dat de benzinetank aan de rechterkant kwam en voor landen waar je links moet rijden aan de linkerkant. Hierdoor stond je nooit op de weg tijdens het tanken, wat het dus een stuk veiliger maakte. Daarnaast wilden fabrikanten de uitlaat zo ver mogelijk van het trottoir hebben. In verband met de veiligheid plaatsten fabrikanten de tankopening aan de andere kant. Dus als je dan een keer knoeide tijdens het tanken dan was er geen hete uitlaat in de buurt.

Het is per land verschillend aan welke kant je moet rijden. Het merk van je auto verraadt daardoor een heleboel over de tankzijde. In Frankrijk wordt rechts gereden en daarom hebben automerken zoals Renault, Citroën en Peugeot de tank vaak aan de rechterkant. Engelse auto’s zoals Aston Martin hebben de tankdop vaak aan de linkerkant.

Benzinemeter-tankdop-link-rechts

Handig weetje!

Mocht je even niet meer weten aan welke kant je tankdop zit, dan kom je daarachter via deze handige tip. Op je dashboard staat bij de brandstofmeter een symbool van een 'benzinepomp'. Bij dit symbool staat vaak een klein pijltje; deze wijst naar de kant van de tankdop. Als het pijltje er niet staat in jouw auto, dan zit je tankdop aan dezelfde kant als de tankslang van het 'benzinepomp' symbool. Dus als je slim bent kijk je hier even naar en voorkom je dat je bij het pompstation aan de verkeerde kant van je auto staat.