Total Cost of Ownership

Één van de belangrijkste redenen om vandaag in te zetten op elektrische wagens is de kostprijs: voor veel bedrijven is het vandaag goedkoper om elektrisch te rijden. Niet onbelangrijk: zowel de werkgever als de werknemer profiteert in veel gevallen. Bedrijven berekenen hiervoor de totale kosten, ook wel 'Total Cost of Ownership' (TCO). In de TCO zijn alle kosten van het voertuig inbegrepen:

Leaseprijs

De leaseprijs hangt af van het model, de looptijd en kilometrage. In dit voorbeeld kiezen we voor een vergelijking tussen drie auto’s in het populaire D-segment. (BMW 3-reeks, Audi A4, Mercedes C-klasse, Tesla Model 3, Polestar 2 etc.)

Voor bedrijven is het belangrijk dat ze niet alleen het leasebedrag exclusief btw meetellen, maar ook niet-terugvorderbare btw. Want een bedrijf kan maar een deel van de btw-kosten terugvorderen. De fiscus laat verschillende btw-regimes toe. De meest gangbare? Dat is de forfaitaire regeling waarbij maar 35% van de btw teruggevorderd kan worden en dus 65% als 'kosten' wordt aangezien. Op de lease-offerte staat dan “leaseprijs inclusief 65% niet-terugvorderbare btw”.

Brandstofkosten

De brandstof- en elektriciteitsprijzen zijn een belangrijk deel van de TCO. In functie van de maandelijkse kilometrage en het verbruik kunnen de kosten sterk oplopen. Er zijn vier factoren die de kosten bepalen:

  • Het verbruik van het voertuig, uitgedrukt in kWh/100 km (elektrisch) of L/100 km (brandstof) volgens fabrieksopgave. Dit is het verbruik dat volgens een erkende testcyclus (de “WLTP” cyclus) wordt gereden.
  • De verbruiksfactor: de verbruiksresultaten uit de testcyclus komen niet overeen met de verbruikscijfers in de praktijk. Voor een reële kosteninschatting nemen we aan dat het 25% hoger ligt.
  • De brandstof- en elektriciteitsprijzen, voor elektrische wagens is het belangrijk om te kijken waar de auto’s worden opgeladen. Voor thuisladen bedraagt de vergoeding 0,30 €/kWh*, voor werkladen ligt de kWh-prijs tussen 0,15 en 0,25 €/kWh, voor publiek laden tussen 0,30 en 0,45 €/kWh en voor snelladen tussen 0,60 en 0,80 €/kWh. Voor een laadmix van 40% thuis, 40% werk en 20% onderweg is de gemiddelde kost 0,30 €/kWh.
  • De verdeling tussen brandstof en elektriciteitsverbruik voor plug-in hybrides. Kijk zeker naar de verbruikscijfers met lege batterij (typisch rond de 6 à 8 L/100 km, niet de gangbaar geafficheerde 1 à 3 L/100 km). 
    *Elektriciteits- en brandstofprijzen wisselen erg sinds september 2021; daarom nemen we hier de bedragen van zomer 2021 op. Maar de conclusies met de recente brandstof- en energieprijzen zijn gelijkaardig.

Laadinfrastructuur

De investerings- en beheerskosten van de laadinfrastructuur hangen af van het laadbeleid. In het rekenvoorbeeld is een thuislaadpunt (plaatsing en beheer) opgenomen in de leaseprijs.

Fiscaliteit

Belastingen:

  • Tot en met 2024 betaal je geen bpm voor elektrische auto’s
  • Zakelijke rijders zijn ook vrijgesteld van motorrijtuigbelasting (MRB)

Investeringsaftrekken en VAMIL:

  • Als ZZP’er of onderneming kan je gebruik maken van de MIA en Vamil regeling. De Milieu-investeringsaftrek (MIA) levert een fiscaal voordeel voor investeringen in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen, waaronder elektrische voertuigen of een oplaadpunt. Meer info hierover vind je bij RVO.

Subsidies voor bedrijfsauto’s:

  • Voor zakelijke bestelwagens (categorie N1 en N2) bestaat de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Ook via een leasingmaatschappij kun je aanspraak maken op de regeling; zie https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba

Lokale subsidies:

Bijtelling (voor werknemers of als ZZP’er):

  • Als je van je werkgever een lease-auto krijgt heb je recht op een verlaagde bijtelling. In 2022, 2023 en 2024 is de bijtelling 16% over de eerste € 35.000, in plaats van de normale 22%. Bij lease-auto’s met een hogere aanschafwaarde betaal je wel het 22% voor het restbedrag boven € 35.000. Dat maakt de overstap naar elektrisch rijden ook voor zakelijk rijden extra gunstig.