Wat kost elektrisch rijden en wanneer is het goedkoper?

Een grote stap naar een milieuvriendelijkere wereld is het rijden in elektrische auto’s. Brandstofauto’s bestaan al sinds 1871. De ontwikkeling en productie van brandstofauto’s is dan ook gestroomlijnd en kan relatief goedkoop. De productie van elektrische auto’s is nog relatief nieuw en daarom zijn elektrische auto’s nog altijd duurder dan brandstofauto’s.

Wat kost elektrisch rijden? Dit is een vraag die veel mensen zich stellen. Je hebt vast wel eens gehoord dat elektrisch rijden duurder is dan rijden op benzine of diesel, maar is dat echt zo?

Wat zijn de kosten van elektrisch rijden?

Ten eerste moet je begrijpen wat de kosten van een auto zijn. Een auto heeft brandstof nodig om te rijden en elke brandstof heeft een andere prijs. Benzine en diesel zijn twee van de meest voorkomende brandstoffen, maar er zijn ook andere opties, zoals LPG of elektriciteit. Als je elektrisch wilt rijden, moet je letten op de kosten van de elektriciteit per kilowattuur. Deze kosten verschillen per land, en ook in Nederland fluctueren de kosten voor energie sterk momenteel. Wat betreft de onderhoudskosten van het voertuig, die zijn wat minder dan bij conventionele auto's omdat er minder bewegende delen zijn in een elektrische auto.

Kortom, elektrisch rijden is niet per se duurder dan andere opties. Het hangt allemaal af van de combinatie van de kosten, zoals die van de brandstof en het onderhoud.

Zijn elektrische auto's duurder dan gewone?

Se aanschafwaarde van een elektrische auto is vaak hoger dan een gemiddelde brandstofauto. De gemiddelde prijs voor een nieuwe elektrische auto is 45.000 euro. De goedkoopste nieuwe versie kost gemiddeld zo’n 20.000 euro. Dit is dan ook voor veel consumenten een reden om nog niet over te stappen op elektrisch rijden. Op lange termijn bespaar je echter geld door te kiezen voor elektrisch rijden.

De kosten op een rijtje

Het kopen van een auto kost geld, maar er zijn natuurlijk ook nog andere kostenposten:

  • motorrijtuigenbelasting of wegenbelasting (voor 2024 geldt hier nog een vrijstelling voor)
  • autoverzekering
  • afschrijving
  • onderhoud
  • kosten voor het opladen van een elektrische auto

Lease je privé een auto? Dan profiteer je van de gunstige restwaardes van elektrische auto’s. Ook subsidies maken de prijs tegenwoordig steeds aantrekkelijker.

Na het aanschaffen van de elektrische auto wordt deze alleen maar goedkoper: kilometer na kilometer verdient je elektrische auto zich terug. Zeker als je het vergelijkt met een model op benzine of diesel: elektriciteit en het onderhoud zijn goedkoper en er zijn belastingvoordelen voor particulieren en zakelijke rijders. Hieronder focussen we op de fiscale voordelen en het laden:

Wat zijn de kosten van het opladen van een elektrische auto?

De kosten voor het opladen van jouw auto hangen af van de stroomprijs. Waar je oplaadt, speelt ook een belangrijke rol. 

Thuis opladen in het stopcontact of aan de laadpaal kan relatief lang duren, maar het is wel beter voor de accu van je elektrische auto. De prijs per kWh wordt onder andere bepaald door jouw energiecontract, maar ook door de accucapaciteit van jouw auto. Doorgaans hebben elektrische auto’s een accucapaciteit van 60 kWh.

Als je thuis oplaadt via het stopcontact (2,3kW), dan duurt het doorgaans 21 uur voor een volledig opgeladen auto. Aan de laadpaal thuis (3,7-11 kW) duurt het 5 tot 13 uur voordat je elektrische auto helemaal is opgeladen. 

Wil je opladen bij een openbare laadpaal of een snellader langs de snelweg? Houd dan rekening met de volgende, gemiddelde kosten:

  • Laden bij een openbaar laadpunt kost gemiddeld 55 cent per kWh. Een auto doet er dan gemiddeld 2 tot 5 uur over om helemaal op te laden. Let hierbij wel op het aantal kW van de laadpaal. Dit zal tussen de 11 en 22 kW liggen. 
  • Laden bij een snellader kost gemiddeld 75 cent per kWh. Snelladers hebben een vermogen tussen 50 tot 250 kW. Je auto kan dan binnen een uur helemaal opgeladen zijn.

Wat zijn de fiscale voordelen van laden?

Hoeveel je betaalt om elektrisch te rijden hangt vooral af van de manier waarop je jouw auto laadt. Binnenkort vind je hier meer info over de precieze kostprijs. Weet alvast dat er verschillende mogelijkheden zijn:

Thuisladen

Altijd vol energie op weg! Heb je een bedrijfsauto? Dan kan jouw werkgever de stroomkosten vergoeden via een slim laadstation, of je laadt op met elektriciteit die je zelf opwekt.

Laden op het werk

Steeds meer werkgevers bieden laden op het werk aan, omdat kantoorladers voor hen vaak voordeliger zijn.

Publiek laden

Dat doe je gemakkelijk aan een publieke laadpaal aan de openbare weg of bij een winkel of winkelcentrum. Meestal is deze manier van laden ets duurder dan thuisladen, maar wel makkelijk en toegankelijk.

Snelladen

Zoals de naam het zegt: je laadt hier veel sneller dan aan een publieke lader. Het nadeel? Daar betaal je doorgaans ook wat meer voor.

Fiscale voordelen en subsidies voor elektrische auto’s en laadpalen

Koop of lease je een elektrische auto? Mooi, want dan profiteer je van een heleboel financiële voordelen:

Particulieren kunnen aanspraak maken op een subsidieregeling voor nieuwe of tweedehands wagens, de zogenaamde “SEPP”: Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren. Meer info hierover vind je bij RVO.

Tot en met 2024 betaal je geen bpm voor elektrische auto’s, en ben je vrijgesteld van de motorrijtuigbelasting (MRB)

Als je van je werkgever een lease-auto krijgt, heb je recht op een verlaagde bijtelling. In 2022, 2023 en 2024 is de bijtelling 16% over de eerste € 35.000, in plaats van de normale 22%. Bij lease-auto’s met een hogere aanschafwaarde betaal je wel het 22% voor het restbedrag boven € 35.000. Dat maakt de overstap naar elektrisch rijden ook voor zakelijk rijden extra gunstig.

Als ZZP’er of onderneming kan je gebruik maken van de MIA en Vamil regeling. De Milieu-investeringsaftrek (MIA) levert een fiscaal voordeel voor investeringen in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen, waaronder elektrische voertuigen of een oplaadpunt. Meer info hierover vind je bij RVO.

Voor zakelijke bestelwagens (categorie N1 en N2) bestaat de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Ook via een leasingmaatschappij kun je aanspraak maken op de regeling; zie https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba

Daarnaast zijn er tal van lokale subsidies, afhankelijk per gemeente. De website Nederland Elektrische houdt deze regelingen bij; zie https://nederlandelektrisch.nl/subsidies-financiering/subsidies-en-regelingen